چگونه زیست بخوانیم؟

چگونه زیست بخوانیم؟

سلام و احترام خدمت دوستان عزیزم.

یه خسته نباشید جانانه به تمام کنکوری های عزیز ، انشاالله که نتیجه مطلوب و مورد نظر خودتون رو می گیرید.

خوب! این مطلبی که اینجا می نویسم فوق العاده مهمه و نه فقط برای کنکوری ها ، بلکه برای هر دانش آموزی که میخواد زیست شناسی بخونه کاملا لازم و مفیده.

در کلاس خوب گوش بدین!

یکی از مواردی که خیلی مهمه همین خوب گوش کردن هست. اگر هنوز هم برای زیست شناسی کلاس میرید یا ویدیو های آموزشی نگاه می کنید، حتما با دقت گوش کنید و زمانی که معلم داره تدریس میکنه به هیچ هنوان مطلبی رو ننویسین و بعد از تدریسش اگر جایی نیاز داشتین که نوت برداری بکنید، از معلمتون بخواید یکم وقت بده و شما نکته ها رو بنویسین. کسایی هم که ویدیو آموزشی نگاه میکنن کارشون راحت تره و میتونن هر لحظه فیلم رو متوقف کنن و بعد ادامه ی فیلم رو مشاهده کنن.

 

برنامه ریزی کنید!

از مشکلات دانش آموز ها همینه که برنامه ای برای درس خوندن ندارن. همینطوری میشینن پای میز و میگن تا هر جا حسش بود میخونم! اما متاسفانه این روش با این حجم کنکور جواب نمیده و واقعا نیازمند یک برنامه ریزی خوب و دقیقه. برای برنامه ریزی لازم نیست هزینه های آنچنانی بکنید. خودتون وقت بذارید و روی یک ورقه ی A4 برنامه یک هفته یا نهایتا دو هفته ی آینده رو بنویسید و خودتون رو ملزم به اجرای برنامتون بکنید. این باعث میشه شما تنبلی رو بذارین کنار و نگران اینکه درسا تموم میشه یا نه نباشین. خیالتون راحته که دارین با برنامه جلو میرین. اگر هم حوصله نوشتن برنامه رو ندارین، پیش یک مشاور خوب برین و ازش بخواین با توجه به شرایط شما براتون برنامه بنویسه. که در این روش باید مقداری هزینه کنید. در مورد برنامه ریزی در یک پست جداگانه مفصل در موردش صحبت خواهم کرد.

 

مطالب رو عمقی یاد بگیرید!

کنکور مثل امتحان هایی که تا الان میدادین نیست. خیلی ها شب امتحان میشینن کلی میخونن و فرداش هم میرن امتحان میدن و نمره خیلی خوبی میگیرن، اما فقط کافیه 2 روز که از امتحان میگذره ازشون سوال بپرسید، تقریبا چیزی یادشون نمیاد! خوب اگه برای کنکور اینطوری بخونیم، بیچاره میشیم. این همه مطلب رو که نمیشه شب کنکور خوند! پس بهتره وقتی زیست میخونیم کاملا عمقی و مفهومی بخونیم. چطوری؟ خیلی راحت. شما وقتی کتاب زیست یا جزوه معلمت رو میذاری جلوی خودت از هیچ کلمه ای سر سری نگذر. وقتی یکبار جمله ای رو خوندی پیش خودت فکر کن ببین اینی که گفته اصلا در مورد چی هست و منظورش چیه. اگر در مورد اندامی داره توضیح میده، حتما بعد اینکه جمله رو خوندی شکلش هم نگاه کن و با چیزی که خوندی تطبیقش بده. دوباره جمله رو بخون و شکل رو بیار تو ذهنت؛ اگه تونستی راحت شکلش رو تصور کنی و با متنی که خوندی تطبیق بدی، یعنی یادش گرفتی. بعضی مطالب هم حفظی هستن و راهی نداریم جز اینکه حفظشون کنیم. مثل قید ها. اینقدر میخونیمشون و دوره میکنیم تا هیچ کدومشون از یادمون نره.

 

وسواسی نباشین!

زیست شناسی یک درس محاسباتی مثل ریاضی و فیزیک نیست. برای همین بعضی ها هستن که وقتی یک صفحه از کتاب درسی رو میخونن، فکر میکنن که یادشون رفته و هیچی یادشون نمیاد و بر میگردن دوباره از اول اون صفحه رو میخونن و ممکنه این کار برای بار سوم هم تکرار بشه و این یعنی اتلاف وقت. اگر برای بار اول که داریم یک مطلبی رو میخونیم و میدونیم که خوب خوندیمش، لازم نیست همین الان دوباره شروع کنیم از اول بخونیم. ما قرار نیست کلا یکبار زیست شناسی بخونیم. بار بعدی رو در دوره ها میخونیم تا خیالمون راحت بشه چیزی از قلم نیوفتاده.

 

شکل ها، عصای دست شما!

اهمیت شکل ها در زیست شناسی رو فکر کنم همه میدونن. اگر نگاهی به سوالات اخیر کنکور های سراسری داشته باشید، می بینید که از ریزترین نکته های موجود در شکل ها هم سوال دادن و تنها راه جواب دادن به این تست ها، حافظه بصری خوب و به خاطر سپردن دقیق شکل هاست. همچنین با توجه به توضیحاتم در پاراگراف های قبلی، یاد گرفتن شکل ها به تفهیم مطالب کتاب درسی کمک میکنه و باعث میشه دیر تر مطالب رو فراموش کنید. پس دوره ی شکل ها هم فراموش نکنید.

 

نکته برداری کنید!

امسال شما مطالب زیادی رو باید به خاطر بسپرید و همونطوری که میدونید ما در روز های نزدیک به کنکور برنامه های خاص خودمون رو داریم که یکی از مهم ترین های اون ها جمع بندی و دوره سریع هست. اگر شما در آزمون آزمایشی شرکت می کنید و بعدش که میشینین سوالات رو تحلیل میکنین، باید تمام نکاتی رو که از آزمون استخراج کردین داخل کتاب درسی یا هر جای دیگه وارد کنید که وقتی دوران جمع بندی رسید، شما بدونید دقیقا نکته های هر فصل چی بوده. طبیعتا توی اون شلوغی دیگه دفترچه های آزمون ها انقدر پخش و پلا شدن که نتونید پیداشون کنید و نکته هاش رو مرور کنید.

 

از ترکیبی خوندن نترسید!

همه میدونن دیگه زیست نمیاد فقط از یک درس سوال بده. اما ما چطوری باید ترکیبی بخونیم؟ خیلی سادست. به عنوان مثال ما در فصل 6 سال دوم دبیرستان در مورد گردش خون ماهی ها میخونیم و در فصل 8 همون کتاب در مورد حرکت ماهی ها صحبت شده. خوب وقتی شما به درس 8 رسیدی و حرکت ماهی ها رو خوندی، یادت میاد مطالبی هم در فصل های قبلی در مورد ماهی خونده بودی؛ اول سعی کن یادت بیاد و با خودت تکرارشون کنی و اگر نشد، سریع همونجا برگرد فصل 6 و یک دور دیگه سریع مطالب مربوطه رو دوره کن. اینطوری تمام مطالب مربوط به ماهی تو ذهنت میمونه. ترکیبی های سنگین تر از این هم داریم. مثل ترکیب مطالب جانوری با گیاهی که خیلی ها ازش میترسن. اما باید یه نکته هم دقت کنیم که اگه از اول کار تست های ترکیبی سنگین بزنیم فقط روحیه خودمون رو خراب میکنه. چون ما هنوز بعضی مطالب رو نخوندیم! بنابراین ما همیشه تست ترکیبی میزنیم ولی ترکیبی با مطالبی که تا الان خوندیم.

کتاب درسی دوست شماست!

و آخرین نکته اینه که دوست عزیزم کتاب درسی بسیار بسیار مهمه و نباید اون رو کنار گذاشت. بعضا می بینم بعضی از دوستانم کلا کتاب درسی رو کنار گذاشتن و صرفا درسنامه های کتاب های کمک آموزشی بازار رو میخونن یا فقط به جزوه ی معلمشون متکی هستن. باید دقت کنیم که وقتی طراح کنکور میخواد سوال طرح کنه، از کتاب درسی استفاده میکنه نه کتاب کمک آموزشی و … پس لازمه که با متن کتاب درسی آشنا باشیم و به خوبی در ذهن ما باید ماندگار بشه. البته بعضی از معلم ها، فیلم های آموزشی و کتاب های کمک درسی، درسنامه ای رو به شما ارائه می کنن که کاملا متن کتاب درسی رو علاوه بر نکات اضافه و ترکیبی پوشش میده و واقعا شما رو از کتاب درسی بی نیاز میکنه. ولی باز هم پیشنهادم اینه خود کتاب درسی و متن درس ها رو دیده باشین، حداقل 1 بار 🙂

 

پس، به طور خلاصه:

  • در کلاس خوب گوش بدیم.

  • برای درس خوندنمون برنامه ریزی کنیم.

  • مطالب رو مفهومی یاد بگیریم.

  • تو درس خوندن وسواسی نباشیم.

  • شکل ها رو خوب بخونیم.

  • نکته های مهم رو در کتاب درسی یادداشت کنیم.

  • مطالب زیست شناسی رو ترکیبی بخونیم.

  • از کتاب درسی غافل نشیم.


این کار هایی که گفتم رو حتما انجام بدید و انشاالله نتیجه اش رو هم خواهید دید. این موارد رو صرفا از تجربیات خودم نوشتم و شما هم اگر نظری و یا پیشنهادی دارین میتونین به ما بگین. ما مشتاق شنیدن نظراتتون هستیم! امیدوارم این مطلب از زیست استار به دردتون خورده باشه.

موفق باشید…

مقاله های مرتبط :
جدیدترین محصولات فروشگاه ما

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. mahdiamini
    1:26 1397/11/11

    سلام
    مقاله ی خیلی خوبی بود تشکر می کنم ازتون

    • پویا دارائی
      1:28 1397/11/11

      سلام به شما دوست عزیز؛
      خوشحالم که این مقاله برای شما مفید واقع شده.
      موفق باشید…