چه فصل هایی از زیست کنکور را حذف کنیم؟

چه فصل هایی از زیست کنکور را حذف کنیم؟

خیلی از کنکوری های تجربی از همان روزهای اول که وارد مسیر کنکور می‌شوند و شروع به درس خواندن می‌کنند، از همان ابتدا می‌خواهند بدانند کدام یک از مباحث و فصل‌های زیست کنکور را حذف کنند. در واقع این افراد می‌خواهند بدانند روی چه فصل‌هایی نباید وقت بگذارند و بیشتر روی چه فصل‌هایی تمرکز کنند. در ادامه همراه ما باشید تا بررسی کنیم کدام یک از فصل های زیست کنکور را می‌توان حذف کرد.

کدام فصل از زیست کنکور را حذف کنیم؟

آیا حذف در زیست کنکور کار درستی است؟

اینکه داوطلب کنکوری می‌خواهد همین ابتدای کار تکلیف خود را مشخص کند، کار بسیار خوبی است. اما باید بگویم نه در این درس! حذف یک یا چند فصل در درس زیست شناسی می‌تواند ریسک بزرگی محسوب شود. شاید عادلانه هم نباشد بین فصل های مختلف زیست کنکور تفاوت قائل شویم؛ همه‌ی فصل ها شیرین هستند. 🙂

اما از شوخی گذشته، حذف یک یا چند درس از زیست کنکور بسیار کار پرریسکی است. اگر می‌خواهید بدانید دلیلش چیست، ادامه مقاله را از دست ندهید.

چرا حذف یک یا چند فصل در زیست کنکور ریسک بزرگی است؟

به 2 دلیل:

  • دلیل اول: طراحان کنکور علاقه‌ی زیادی به غافلگیر کردن داوطلبان دارند. در خیلی از کنکورها مشاهده شده است که سوالی آسان از مبحثی سخت طراحی شده که تعداد زیادی از داوطلبان به خاطر سختی آن مبحث، اقدام به حذف آن مبحث کردند و نتوانستند سوالات آسانی که طرح شده بود را پاسخ دهند. سوالاتی که با دانستن کلیات مطلب نیز می‌شود به آن‌ها پاسخ صحیح داد. پس حیف است مبحثی را به خاطر سخت بودن حذف کنیم، اما طراح کنکور سوال آسانی از آن مبحث طرح کند. دلیل اول در مورد همه دروس کنکور صادق است و صرفا شامل زیست کنکور نمی‌شود. همچنین اکثر داوطلبان به مباحث ساده دروس مختلف بیشتر توجه می‌کنند و فقط همان ها را می‌خوانند. در صورتی که در کنکور کسی برنده است که به اندازه یک تست هم که شده از بقیه بهتر باشد. پس سعی کنید علاوه بر مطالب آسان، مطالب سخت را هم بخوانید تا چندین پله از بقیه جلوتر باشید.
  • دلیل دوم: زیست درسی ترکیبی است و در مقاله چگونه زیست بخوانیم نیز به آن اشاره کرده‌ام. این جمله را چندین بار از من شنیده‌اید! اگر قرار است از فصل خاصی از زیست کنکور 4 سوال طرح شود و روال هر ساله همین تعداد بوده است، شما با حذف این فصل ممکن است به 10 یا بیشتر از 10 سوال نتوانید پاسخ صحیح بدهید؛ چون سوالات زیست شناسی ترکیبی است و ممکن است در یک تستی که مربوط به فصلی است که شما به خوبی به آن مسلط هستید، یک یا چند گزینه مربوط به فصلی باشد که حذفش کرده اید. می‌دانم کمی غم‌انگیز است اما حقیقت دارد. پس می‌بینید با حذف یک فصل از زیست کنکور عملا ضرر بزرگی می‌کنید.

حذف فصل زیست کنکور

اگر مجبور به حذف شدیم، کدام فصل را حذف کنیم؟

داوطلبانی هستند که واقعا وقت کمی دارند و می‌خواهند بدانند کدام فصول را بخوانند و کدام فصول را حذف کنند. حقیقتا اگر بخواهم لیست تهیه کنم و بگویم کدام فصل را بخوانید و کدام را نه، کار بسیار خطرناکی کرده‌ام و به همان دو دلیل بالا این کار را انجام نخواهم داد. شاید تعدادی از تست ها از فصولی طرح شود که من گفته بودم نخوانید و مطمئنا معلوم نیست بعد کنکور چه بلایی سر من خواهید آورد؛ من هم از جان خود سیر نشده ام!

اما اگر می‌خواهید واقعا فصلی را حذف کنید، اگر نظام جدید هستید فصل اول دهم را حذف کنید و اگر نظام قدیم هستید، روی مسائل ژنتیک وقت نگذارید. البته تکرار می‌کنم مسائل ژنتیک، نه مفاهیم آن. اما اگر تستی از فصل اول  دهم مطرح شد، مسئولیت آن گردن خودتان است.

چه زمانی تصمیم به حذف بگیریم؟

اگر اوایل کار هستید که پیسنهاد می‌کنم اصلا به حذف فصلی از زیست کنکور فکر نکنید. بهترین زمان برای تصمیم گیری، 2 ماه پایانی کنکور است. در 2 ماه پایانی کنکور با توجه به صلاحیت مشاور خود اقدام به حذف فصل یا فصولی از زیست کنکور کنید.

نتیجه‌گیری

جان کلام این است که کلا به فکر حذف فصل یا فصولی از زیست کنکور نباشید. ممکن است سوالی آسان از آن فصل مطرح شود یا اینکه سوالات ترکیبی زیست کنکور، مانع از پاسخگویی شما به سوالات شود. اما در نهایت اگر تصمیم به حذف مبحثی از زیست را دارید، حتما از مشاور خود کمک بگیرید.

مقاله های مرتبط :
جدیدترین محصولات فروشگاه ما

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *