ارتباط هورمون کورتیزول با بیماری های خود ایمنی

ارتباط هورمون کورتیزول با بیماری های خود ایمنی

هورمون کورتیزول

در کتاب درسی زیست شناسی سوم و یازدهم، در فصل هورمون ها در مورد هورمون های مختلف بحث شده است. یکی از هورمون های بخش قشری غده فوق کلیه، هورمون کورتیزول است که با توجه به متن کتاب درسی باعث سرکوب و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. البته توجه داشته باشید که در کتاب سوم نظام قدیم، عبارت مقدار بیش از حد کورتیزول آمده است که نشان دهنده این است که کورتیزول با مقدار متعادل باعث سرکوب دستگاه ایمنی نخواهد شد.

اما در کتاب یازدهم نظام جدید، صرفا گفته شده که کورتیزول دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کند و دیگر در مورد مقدار آن بحث نشده. دانش آموزان نظام جدید باید به این نکته توجه داشته باشند.

بیماری های خود ایمنی

در کتاب درسی نظام قدیم و نظام جدید، در مورد بیماری های خود ایمنی از جمله MS (مالتیپل اسکلروزیس) صحبت شده است. در این بیماری ها سیستم ایمنی علیه خود بدن مفابله می کند. حال اگر سیستم ایمنی توسط عاملی مثل هورمون کورتیزول تضعیف شود، از علائم و نشانه های بیماری های خود ایمنی کاسته خواهد شد.

این یکی از نکات مهم ترکیبی زیست کنکور است. همین الان این نکته را در مورد هورمون ها و ایمنی زیست کنکور در دفتر نکات یا کتاب درسی یادداشت کنید.

مقاله های مرتبط :
جدیدترین محصولات فروشگاه ما

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *