برنامه ریزی برای خواندن زیست شناسی

برنامه ریزی برای خواندن زیست شناسی

سلام و احترام خدمت دوستان عزیزم؛ امیدوارم هر جا که هستین سلامت و خوشحال باشید.

خوب در این پست میخوایم ببینیم اصلا برنامه ریزی چیه و چرا باید برنامه ریزی کنیم و بعدش به روش های اصولی برنامه ریزی برای درس زیست شناسی می پردازیم.

برنامه ریزی؟! چرا؟

خیلی از دوستان دانش آموز من میگن که ما نیازی به برنامه ریزی نداریم، همینطوری تا اونجایی که خودمون بتونیم می خونیم. ولی باید بدونیم که این روش تا یه زمانی جواب میده. الان حجم مطالب کمه و به راحتی میشه به همشون رسید. اما یک کم که بریم جلوتر می بینیم که حجم درس ها زیاد میشن و نمیشه بدون برنامه درس خوند. در ضمن ما می دونیم که فقط درس زیست شناسی رو نمی خونیم؛ به درس های دیگه مثل شیمی و ریاضی و … هم باید برسیم. پس به همین دلیل اگر برنامه ریزی نداشته باشیم بعد یه مدت دیگه نمیدونیم باید چیکار کنیم. نمیدونیم الان باید زیست بخونیم یا شیمی بخونیم و نمیدونیم از هر کدوم چقدر باید بریم جلو.

حالا برنامه ریزی به ما میگه چقدر باید از هر درسی بخونیم و چه زمانی باید بریم درس بعدی رو مطاله کنیم. همچنین داشتن برنامه آدم رو از تنبلی نجات میده. چرا که فرد خودش رو ملزم میدونه که به برنامه ای که ریخته عمل کنه و در آخر خیالش راحته که به تمام درس هاش میرسه.

چند نوع برنامه ریزی داریم؟

کلا 2 نوع برنامه ریزی داریم. ذهنی و کتبی. 

در برنامه ریزی ذهنی ما برنامه ی درس خوندنمون رو روی ورقه کاغذ نمی نویسیم و توی ذهنمون میدونیم که باید چیکار کنیم. مثلا روز جمعه میشینیم فکر میکنیم که درس 2 زیست شناسی 5 بخش داره و من میخوام این 5 بخش رو در 6 روز بخونم و تست بزنم. همون لحظه میشینیم حجم مطلب رو تقسیم میکنیم تا هر روز به مقدار برابر از اون مطلب مطالعه کنیم. این روش خیلی توصیه نمیشه چون ما چند درس مختلف رو علاوه بر زیست شناسی باید براشون برنامه ریزی کنیم و ممکنه یادمون بره برنامه ی هر درس چی بوده. اگر از این روش استفاده می کنید نهایتا برنامه هفته ی آینده رو پیش بینی کنید نه بیشتر؛ چون باعث سردرگمی شما میشه.

در برنامه ریزی کتبی ما تمام برنامه ی هفته آینده یا نهایتا 2 هفته آینده رو روی کاغذ می نویسیم. خوبی این روش نسبت به روش ذهنی اینه که دیگه ذهن ما نمیخواد هر روز درگیر برنامه ریزی بشه. ما یکبار و در یک روز برنامه ریزی خودمون رو می نویسیم و در روز های بعدی فقط به اون نگاه میکنیم و برنامه رو انجام میدیم. همچنین این روش باعث میشه برنامه ی درس های مختلف رو با هم قاطی نکینم و به هر درس به اندازه ی برنامه ، زمان اختصاص بدیم. ما در این روش برنامه ی هفته ی آینده یا نهایتا 2 هفته ی آینده رو مکتوب می کنیم. در این پست هم نحوه ی نوشتن برنامه ی کتبی آموزش داده میشه.

حالا چطوری برنامه بنویسیم؟

ما در این پست، نحوه ی نوشتن برنامه ی کتبی به مدت 2 هفته رو آموزش میدیم.

در این روش ما به یک ورقه ی A4 نیاز داریم تا برنامه مون رو روی اون بنویسیم. حالا خود این روش هم دو حالت داره. یک حالت اینه که بعضی ها باید برای خودشون تعیین کنن دقیقا از چه ساعتی تا چه ساعتی باید یک درسی رو بخونن؛ حالت دیگه اینه که بعضی ها تایم دقیقی مشخص نمیکنن ولی سعی میکنن به تمام کاراشون برسن. اینکه کدوم مناسب تره بستگی به خودتون داره که با کدوم روش راحت ترین و نمیشه یک نسخه رو برای همه پیچید. اما پیشنهاد ما بدون مشخص کردن تایم دقیق هست. شما باید هر دو روش رو امتحان کنید تا ببینید کدومشون بهتر روی شما جواب میده.

حالا در سمت راست برگه به صورت عمودی در هر خط اسم روز ها رو از شنبه تا جمعه ی 2 هفته بعد بنویسید و زیر هر روزی، تاریخ اون روز رو هم یادداشت کنید. و در بالای برگه به صورت افقی 7 تا تایم مشخص کنید به صورت تایم 1، تایم2 و… اگر دوست دارید زمان هر تایم رو مشخص کنید، زیر هر تایم بنویسید از چه ساعتی تا چه ساعتی. مثلا تایم 1 از 8 صبح تا 9:30 و… درس های مختلف رو هم به صورت افقی رو به روی هر روز لیست کنید.

ما معمولا 7 تایم یک ساعت و نیمه برای هر درس اختصاص دادیم که میشه روزانه 10:30 مطالعه مفید و معمولا مطالعه از ساعت 8 شروع میشه ولی میتونین زودتر هم شروع کنید اما دیر تر از 8 نشه. بین هر تایم هم 15 دقیقه برای استراحت لحاظ کنید. برای صبحانه نیم ساعت و برای ناهار و استراحت بین دو تایم قبل و بعد ناهار، 1 ساعت در نظر بگیرید. البته این اعداد میتونن با سلیقه و عادت های شما تغییر کنن. با این شکل شما حدودا از ساعت 8 تا 12 درگیر هستین و اصولی جلو رفتین. معمولا ساعت خواب هم 12 در نظر میگیریم تا بتونید با خواب کافی بتونید روز جدید رو با انرژی عالی شروع کنید.

روزانه چقدر زیست بخونیم؟

زیست باید در هر روز برنامه ریزی ما جا داشته باشه. بسته به حجم مطلبی که میخونید این تایم متغیره اما اگر بخوایم کلیاتی ازش ذکر کنیم؛ از نظر ما روزانه کمتر از 1:30 و بیشتر از 3 ساعت نشه. بعد مدتی خودتون دستتون میاد هر مطلب حدودا چقدر تایم نیاز داره و این مورد کاملا حاصل تجربه شماست.

من مدرسه دارم/من پشت کنکوری هستم.

برای دانش آموزانی که مدرسه میرن، هر تایمی که مدرسه دارین یا جایی کلاس میرین رو خط بزنید و برای تایم های خالی برنامه ریزی کنید. اما دانش آموزانی که پشت کنکوری هستن و مدرسه نمیرن، تایم بیشتری دارن و میتونن فقط تایم هایی رو اگر احیانا کلاس فوق العاده میرن خط بزنن.

استراحت چی؟

ما بین هر تایم درسی معمولا 15 دقیقه استراحت داریم که شما باید از پشت میز بلند بشید و از اتاقتون یا جایی که هستین خارج بشین و اگر نیاز دارید، چیزی بخورید. اگر میخواید بیرون برید و تفریح کنید، خوب خودتون بهتر میدونین سال کنکوره و باید واقعا از تفریحاتمون کم کنیم اما برای اینکه خسته نشید میتونید 5 شنبه عصر ، زمانی که فرداش آزمون ندارید و همه ی برنامه رو به دقت انجام دادین، به مدت 2 تا 3 ساعت با دوستاتون بیرون برین و خستگی در کنید. پشت کنکوری ها باز تایم بیشتری دارن ولی همین برنامه هم براشون پیشنهاد میشه.

در آخر

اگر باز هم سوالی داشتین میتونین در قسمت نظرات همین پست برامون ارسال کنید تا به جواب سوالتون برسید.

با آرزوی موفقیت برای تک تک شما دوستان خوبم.

مقاله های مرتبط :
جدیدترین محصولات فروشگاه ما

متاسفانه محصولی در این دسته بندی در فروشگاه ما موجود نمی باشد ):

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *