تحلیل سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل

سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل

سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل کشور یکی از سوالات مهم این سال بود. این سوال مربوط به مبحث حرکت ماهی و گردش خون ماهی دوم دبیرستان بود. یکی از نکات مهم در پاسخگویی به این سوال، دانستن و فهم شکل کتاب درسی است. همانطور که قبلا هم گفته بودیم، شکل ها در کنکور تجربی، عصای دست شما هستند. با هم به بررسی و تحلیل سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل می‌پردازیم.

صورت سوال

کدام عبارت درباره هر باله‌ای درست است که در تغییر جهت حرکت یک ماهی استخوانی نقش دارد؟

اول از همه باید توجه کرد که منظور سوال یک ماهی معمولی استخوانی است، نه بقیه مثل کوسه ها. همچنین دقت کنید که در صورت سوال عبارت “هر باله‌ای” بدین معنی است که باید گزینه‌ای را انتخاب کرد که در مورد تمامی باله‌هایی که در تغییر جهت حرکت ماهی نقش دارند صدق کند. پس متن کتاب درسی دوم دبیرستان را با هم بررسی می‌کنیم.

باله های ماهی زیست دوم دبیرستان
باله های ماهی

همانطور که متن کتاب زیست شناسی دوم دبیرستان بیان کرده است، 3 نوع باله در تغییر جهت حرکت ماهی نقش دارد:

  1. باله های سینه ای
  2. باله های پشتی
  3. باله های لگنی

پس باید گزینه‌ای را انتخاب کنیم که در مورد هر سه این باله ها صدق کند.

گزینه اول

1) اکسیژن مورد نیاز سلول های خود را از انشعابات سرخرگ پشتی دریافت می‌کند.

بیایید نگاهی به شکل فصل 6 زیست دوم دبیرستان بیاندازیم که در مورد گردش خون ماهی است.

گردش خون ماهی در سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل
گردش خون ماهی

همانطور که دیدید، سرخرگ پشتی ماهی غنی از اکسیژن است و دارای خون روشن می‌باشد؛ زیرا بعد از آبشش قرار گرفته است پس قطعا در سرخرگ پشتی ماهی خون روشن جریان دارد. از طرفی این سرخرگ به تمامی اندام ها و بخش های مختلف ماهی از جمله باله ها که در این سوال مد نظر است، منشعب شده و از طریق مویرگ ها تبادل گاز انجام می‌دهد. پس این گزینه پاسخ صحیح سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل است.

گزینه دوم

2) گاز حاصل از تنفس سلول های خود را ابتدا به بخش ویژه تنفسی وارد می‌کند.

گاز حاصل از تنفس سلولی CO2 است. این گاز باید وارد خون تیره شود تا در نهایت به آبشش برسد و تبادل گاز ها انجام شود. پس با توجه به شکل قبلی، ابتدا CO2 به مویرگ ها رفته، سپس به سیاهرگ شکمی که حاوی خون تیره است، سپس به قلب، بعد به سرخرگ شکمی و در نهایت به آبشش ماهی می‌رود که بخش ویژه تنفسی ماهی محسوب می‌شود. پس هیج‌گاه گاز حاصل از تنفس ابتدا به آبشش نمی‌رود؛ باید رگ ها و قلب را رد کند تا به آبشش برسد.

گزینه سوم

3) در سطحی از بدن قرار دارد که به قلب نزدیک‌تر است.

برای رد گزینه سوم سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل، کافی است مکان باله ها و قلب ماهی را بدانید. بدین منظور به شکل فصل 8 زیست شناسی دوم دبیرستان دقت کنید:

اجزای ماهی در سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل
اجزای ماهی

همانطور که گفتیم، این سوال باله های  سینه‌ای، پشتی و لگنی را مورد بحث قرار داده است. از طرفی در این گزینه بیان شده همه این باله‌ها در سطحی از بدن قرار دارند که قلب نزدیک است. با توجه به شکل بالا، سطح شکمی است که به قلب نزدیک بوده و سطح پشتی از قلب دورتر است؛ زیرا قلب ماهی در سمت شکمی و پایینی ماهی قرار دارد. با دقت بیشتر در این شکل متوجه می‌شویم که فقط باله های سینه‌ای و لگنی در سطح شکمی که نزدیک به قلب است قرار دارند و باله‌های پشتی همانطور که از نامشان نیز پیداست، در سطح پشتی بدن ماهی قرار گرفته اند.

گزینه چهارم

4) در تغییر سرعت حرکت ماهی بی‌تأثیر است.

در متن کتاب درسی که در ابتدای همین مقاله نیز آن را درج کرده ایم، صراحتا بیان کرده است که باله های سینه‌ای در تندتر یا کندتر کردن حرکت ماهی (سرعت ماهی) نقش دارند و همین باله‌ها به کمک باله‌های پشتی و لگنی در تغییر جهت جرکت ماهی نقش دارند. پس باله سینه‌ای علاوه بر تغییر جهت، در تغییر سرعت نیز نقش دارد و با توجه به اینکه این گزینه خلاف این مورد را گفته است، نمی‌تواند پاسخ سوال باشد.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، سوال 185 زیست شناسی کنکور 97 داخل را به راحتی با استفاده از متن و عکس‌های کتاب درسی تحلیل و بررسی کردیم. در مقاله‌ی چگونه زیست بخوانیم، به این موضوع اشاره کردیم که دانستن و فهمیدن شکل های کتاب درسی، عصای دست شما در حل سوالات کنکور هستند. در سوال 185 زیست کنکور 97 نیز کاملا مشخص است که حل سوال نیازمند دانستن شکل کتاب درسی است. پس همین الان شکل های کتاب درسی را به دقت بخوانید و مرور کنید.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *