تحلیل سوال 181 زیست شناسی کنکور 97 داخل

از سوالات جالب کنکور 97، می‌توان به سوال 181 اشاره کرد. سوال 181 زیست شناسی کنکور 97 یک سوال ترکیبی از مبحث هورمون بود. بسیاری از داوطلبان به این سوال پاسخ ندادند و دلیل آن‌ها نیازمندی این سوال به شکل کتاب است. جلوتر این مورد را بررسی خواهیم کرد و خواهید دید که بدون شکل کتاب نیز می‌توان به این تست مهم زیست کنکور 97 پاسخ داد.

صورت سوال

سلول های بدن انسان از نوعی ترکیب شیمیایی برای ساختن استروژن استفاده می‌کنند. کدام عبارت در مورد این ترکیب غیر‌هورمونی درست است؟

اول از همه باید اطلاعات لازم در مورد هورمون استروژن را بدانید. بدین منظور متن کتاب درسی زیست شناسی سوم دبیرستان، فصل 11 را با هم بررسی می‌کنیم:

سوال 181 زیست شناسی کنکور 97
هورمون استروژن

حال در همین کتاب در فصل 4، درباره هورمون‌های استروئیدی می‌خوانیم:

سوال 181 زیست شناسی کنکور 97
هورمون استروئیدی

پس متوجه شدیم که هورمون استروژن یک هورمون اسروئیدی است که سلول های بدن برای ساخت هورمون‌های استروئیدی، از کلسترول استفاده می‌کنند که یک هورمون نیست ومطابق با خواسته سوال است. پس در واقع باید دنبال گزینه‌ای باشیم که در مورد کلسترول صدق کند. به بررسی گزینه های سوال 181 زیست شناسی کنکور 97 داخل می‌پردازیم.

گزینه اول

1) تنها ترکیب آبگریز صفرا است.

خاصیت آبگریز بودن، ویژگی بارز تمامی لیپید ها محسوب می‌شود. از طرفی در فصل چهارم زیست شناسی دوم دبیرستان به صورت واضح ذکر شده است که دو ترکیب کلسترول و و لسیتین، از لیپید‌های صفرا هستند. پس این غلط است بگوییم کلسترول تنها ترکیب آبگریز و لیپید صفرا است؛ باید لسیتین هم جزو ترکیبات لیپیدی صفرا حساب کنیم.

گزینه دوم

2) فقط با بخش های آبدوست غشا در تماس است.

افراد زیادی به خاطر این گزینه از پاسخ به این سوال کنکور 97 منصرف شدند. چون تصور می‌کردند برای رد یا تایید این گزینه باید شکل کتاب را بدانند؛ اما این طور نیست. حتی اگر شما شکل مربوطه را یک بار هم ندیده باشید می‌توانید این گزینه را رد کنید.

همانطور که گفتیم سوال در مورد کلسترول است؛ پس اگر قرار باشد کلسترول در غشای سلول حضور داشته باشد، باید با بخش آبگریز در تماس باشد و نه با بخش آبدوست. چرا که کلسترول خود ترکیبی آبگریز است. به همین راحتی این گزینه رد می‌شود. اما با توجه به شکل کتاب درسی، می‌بینیم که قسمت اعظم مولکول کلسترول با بخش آبگریز غشا در تماس است و قسمت کوچکی از مولکول نیز با بخش آبدوست در تماس می‌باشد.

تحلیل گزینه سوم سوال 181 زیست شناسی کنکور 97
غشای سلول

ادامه تحلیل سوال 181 زیست شناسی کنکور 97 داخل

گزینه سوم

3) در شرایط غیرمعمول می‌تواند باعث افزایش مواد رنگی خون شود.

چون در این گزینه عبارت غیرمعمول ذکر شده است، پس باید دنبال حالت بیماری باشیم. همانطور که می‌دانید، رسوب کلسترول در کیسه صفرا یا مجاری خروج آن، باعث ایجاد سنگ صفرا می‌شود که در این حالت، مواد رنگی صفرا که شامل بیلی‌روبین و بیلی‌وردین هستند، به جای اینکه وارد لوله گوارش شوند، وارد خون می‌شوند و می‌توانند بیماری یرقان یا زردی را ایجاد کنند. پس کلسترول می‌تواند باعث افزایش مواد رنگی در خون شود. این گزینه پاسخ صحیح سوال 181 زیست شناسی کنکور 97 داخل است.

گزینه چهارم

4) مونومر های یکسان آن با پیوند های کووالانسی به یکدیگر متصل شده اند.

در فصل اول کتاب زیست شناسی دوم دبیرستان، هنگامی که پلیمر‌ها را نام می‌برد، اسمی از لیپیدها مشاهده نمی‌شود. لیپیدها جزو پلیمرها محسوب نمی‌شوند که بخواهند مونومر داشته باشند. پس این گزینه هم کاملا غلط است.

نتیجه‌گیری

سوال 181 زیست شناسی کنکور 97 داخل ، یک سوال ترکیبی محسوب می‌شود که حل آن مشروط بر تسلط بر متن کتاب درسی است. بسیاری از داوطلبان تصور می‌کردند برای حل این سوال باید به خوبی شکل کتاب درسی را به خاطر بیاورند اما دیدید که می‌شد بدون شکل نیز به این سوال پاسخ داد. در مقاله چگونه زیست بخوانیم می‌توانید اطلاعات زیادی راجع به نحوه مطالعه درس زیست شناسی بدست آورید.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *